Cara-cara Kekal Nombor Lama (Port-In)

*Perhatian: Pastikan handphone nombor lama masih hidup dan berfungsi dan mempunyai ciri-ciri di bawah.*

*Terma & Syarat untuk Kekal Nombor Lama*

*PREPAID*

1. Simkad lama didaftarkan atas nama anda sendiri.
2. Validity Expiry Date WAJIB aktif (kredit belum expired).
3. ADA Kredit min RM 5.00 (jgn tinggal RM 0).
4. Celcom sudah aktif 3 bulan.
5. Maxis / Digi / U Mobile sudah aktif 1 bulan.
6. XOX / Altel sudah aktif 1 minggu.



*POSTPAID*

1. Simkad lama didaftarkan atas nama anda sendiri.
2. Tiada bil tertunggak walaupun 1 sen.
3. Tiada kontrak.
4. Bukan Supplementary line.

    Cara-cara memeriksa simkad lama atas nama siapa

    1. Hantar SMS menggunakan format berdasarkan telco sim masing-masing.
    2. Hantarkan dari telefon yang masih menggunakan sim lama anda.
      Contoh No. IC: 830622028879 

      Cara-cara buat pengekalan nombor

      1. Layari http://www.tonegroup.net/temms/login.
      2. Isikan Login ID = Nombor Kad Pengenalan anda tanpa sengkang (-).
      3. Isikan Password = Password TEMMS anda.
      4. Tekan butang Login.
      5. Klik ikon Subscriber Care.
      6. Skroll ke bawah hingga ke bahagian Account Information.

      Pergi ke ruangan Account Information.

      1. Pastikan kotak For MNP Port-In Only (Optional) bertanda.
      2. Isikan Port-IN Mobile Number = Nombor lama anda.
        • Contoh: 0126985043
      3. Pilih telco (line) lama anda di ruangan Current Service Provider.
        • Contoh: UMOBILE
      4. Akhir sekali terus skroll ke bawah page dan tekan Save.


      Peringatan: Pastikan nombor lama anda masih aktif untuk menunggu SMS pengesahan dari telco lama anda.

        Tunggu SMS Pengesahan

        Dalam masa 48 jam, tunggu SMS pengesahan daripada telco anda.

        Contoh SMS Pengesahan daripada Celcom

        Balas ikut format telco anda dalam masa yang diberikan.
        • Selepas reply SMS pengesahan, tunggu sehingga simkad lama anda telah berstatus NO SERVICE, tunggu sekurang-kurangnya 1/2 jam untuk proses penukaran No. Lama anda selesai sepenuhnya.
        • Kemudian, gunakan simkad Tone Excel yang baru dan restart handphone.
        Peringatan: Sekiranya dalam tempoh 48 jam, anda masih tidak dapat apa-apa SMS pengesahan daripada telco lama anda, sila SEMAK status port-in selepas 48~72 jam ++.

        Cara-cara semak status

        Kaedah 1: Melalui SMS taip - TE PORT ke 2888 (gunakan simkad Tone Excel)

        Kaedah 2: Call wakil JC/SC/BR anda


        Kaedah 3: Call Careline HQ: 010-5000969


        Jika proses pengekalan no GAGALsila hubungi pihak telco anda utk penjelasan selanjutnya.


        Kod-kod REJECT dlm proses MNP (port in)

        :small_orange_diamon
        SP10 - Nombor Kad pengenalan baru salah.
        Remark/Resolution : Semak butiran kad pengenalan pemilikasal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal).Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP.

        SP11 - Nombor Kad pengenalan lama salah.
        Remark/Resolution : Semak butiran kad pengenalan pemilikasal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal).Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP.

        SP12 - Nombor ID polis/tentera salah.
        Remark/Resolution : Semak butiran Nombor ID Polis/tenterapemilik asal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donorasal). Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP.

        SP13 - Nombor Passport salah.
        Remark/Resolution : Semak butiran Passport pemilik asaldengan penyedia rangkaian sedia ada (Donor asal). Betulkandan Re-submit semula permohonan MNP.

        SP51 - Nombor masih mempunyai kontrak dengan donorasal.
        Remark/Resolution : Semak dengan penyedia rangkaian sediaada ( Donor asal)samada nombor tersebut mempunyai kontrak atau tidak. Pemilik asal perlu batalkan kontrak sedia ada. Sekiranya Kontrak sudah di batalkan , Re-submit semulapermohonan MNP tersebut.

        SP52 - Mempunyai akaun tertunggak.
        Remark/Resolution : Pemilik asal perlu jelaskan pembayaranakaun yang tertunggak dengan Penyedia rangkaian sedia ada( Donor asal). Jika Boleh, lebihkan pembayaran bil. Sekiranyaakaun telah dibersihkan dari tunggakan, Sila Re-submit semula Permohonan MNP.

        SP54 - Nombor yg hendak di MNP bukan dari donor yg didaftar.
        Remark/Resolution : Pemilik asal perlu semak denganrangkaian sedia ada (donor asal) samada nombor tersebutadalah betul dari rangkaian yg di daftarkan. Setelah mendapat pengesahan, Sila Re-submit semula permohonan MNP tersebut.

        SP55 - Nombor telah tiada perkhidmatan.
        Remark/Resolution : Pemilik asal perlu pastikan nombor masih aktif dan sah sebelum membuat permohonan utk MNP. Sekiranya nombor telah tiada perkhidmatan, nombor tersebuttidak boleh digunakan lagi.

        SP56 - Nombor te rsebut iaitu Pemegang Akaun Utama (Principal Line) mempunyai talian tambahan di bawahnya (Supp Line).
        Remark/Resolution : Pemegang Akaun Utama mesti pergi kePenyedia Rangkaian sedia ada (Donor Asal) utk tamatkantalian tambahan dan salah satu nombor dari talian tambahantadi perlu mendaftar semula utk menjadi Pemegang Akaunutama (Principal Line). Setelah proses berjaya, PermohonanMNP utk nombor tadi boleh di re-submit semula.

        SP57 - Talian tambahan( Supplementary Line) mempunyaiPemegang akaun utama (Principal Line) yang perlu di alihkan.
        Remark/Resolution: Pemegang talian tambahan perlumendaftar semula sebagai pemegang akaun utama. sebaiksahaja proses ini selesai, maka mereka boleh meneruskanuntuk meminta mengalihkan nombor tersebut.

        SP58 - sebahagian atau semua nombor bukan kepunyaan pelanggan atau syarikat utama.

        Nombor Careline Telco Di Malaysia

        Semoga dapat membantu proses Port-In anda.

        Celcom

        1111 (No Celcom)
        1300111000
        +60336308888
        Check Baki Kredit: *124#

        Maxis

        123 (No Maxis)
        1800821123
        Check Baki Kredit: *122#
        Semak No IC: taip No.IC & sms ke 22011

        Digi

        016221180
        0162998888
        Check Baki Kredit: *126
        #Semak No IC: taip CHECKID <jarak> No.IC & sms ke 20000

        UMobile

        +60183881318
        Check Baki Kredit: *118*8#
        Semak No IC: taip VERIFY <jarak> No.IC & sms ke 28011

        Tune Talk

        13100
        0327720000
        037940000
        Check Baki Kredit: *133#
        Tone Excel & Tone Plus
        Tel:
        0390543809
        0105000969
        0105333969
        032772 0000; 13100 from your mobile (8am - 10pm)
        Check Baki Kredit: *133#

        Redone

        1909 (No Redone)
        1800110800
        Check Baki Kredit: *123#

        Redtone

        1800877770
        Check Baki Kredit: Call 1909
        SMS: BAL SP & hantar ke 0192769433 / 0163353099

        Happy

        0143333800
        Check Baki Kredit: *126#

        Ytlcomms

        0187998888

        Altel

        13388 (No Altel)
        0326133888
        Check Baki Kredit: *124#

        OneXOX

        12273 (Call free drpd no OneXOX)
        1300888010
        Check Baki Kredit: *132#

        Buzzme

        0327278922
        Check Baki Kredit: *126#

        Tron

        0362758233
        1300800188
        Check Baki Kredit: *129*1*2#

        Friendi

        01138123456

        Clixster

        01122113311
        Check Baki Kredit: *126#

        (SILA SIMPAN UTK KEMUDAHAN PERTANYAAN MAKLUMAT PERIBADI)

        Membongkar Rahsia Membuat Duit dengan Handphone

        Adakah Anda Masih Tercari-cari Peluang Terbaik untuk Menjana Pendapatan Pasif ??? www.gajimasyuk.com/user/linarahman Lebih dari 1.4...