*Perhatian: Pastikan handphone nombor lama masih hidup dan berfungsi dan mempunyai ciri-ciri di bawah.*
*Terma & Syarat untuk Kekal Nombor Lama*
*PREPAID*
1. Simkad lama didaftarkan atas nama anda sendiri.2. Validity Expiry Date WAJIB aktif (kredit belum expired).
3. ADA Kredit min RM 5.00 (jgn tinggal RM 0).
4. Celcom sudah aktif 3 bulan.
5. Maxis / Digi / U Mobile sudah aktif 1 bulan.
6. XOX / Altel sudah aktif 1 minggu.
*POSTPAID*
1. Simkad lama didaftarkan atas nama anda sendiri.2. Tiada bil tertunggak walaupun 1 sen.
3. Tiada kontrak.
4. Bukan Supplementary line.
Cara-cara memeriksa simkad lama atas nama siapa
1. Hantar SMS menggunakan format berdasarkan telco sim masing-masing.
2. Hantarkan dari telefon yang masih menggunakan sim lama anda.
2. Hantarkan dari telefon yang masih menggunakan sim lama anda.
Contoh No. IC: 830622028879
Cara-cara buat pengekalan nombor
| ||||||||||||||
Pergi ke ruangan Account Information.
Peringatan: Pastikan nombor lama anda masih aktif untuk menunggu SMS pengesahan dari telco lama anda. | ||||||||||||||
Tunggu SMS Pengesahan
Dalam masa 48 jam, tunggu SMS pengesahan daripada telco anda.
| ||||||||||||||
Balas ikut format telco anda dalam masa yang diberikan.
| ||||||||||||||
Peringatan: Sekiranya dalam tempoh 48 jam, anda masih tidak dapat apa-apa SMS pengesahan daripada telco lama anda, sila SEMAK status port-in selepas 48~72 jam ++.Cara-cara semak status
Kaedah 1: Melalui SMS taip - TE PORT ke 2888 (gunakan simkad Tone Excel)
Kaedah 2: Call wakil JC/SC/BR anda Kaedah 3: Call Careline HQ: 010-5000969 Kod-kod REJECT dlm proses MNP (port in):small_orange_diamonSP10 - Nombor Kad pengenalan baru salah. Remark/Resolution : Semak butiran kad pengenalan pemilikasal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal).Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP. SP11 - Nombor Kad pengenalan lama salah. Remark/Resolution : Semak butiran kad pengenalan pemilikasal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal).Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP. SP12 - Nombor ID polis/tentera salah. Remark/Resolution : Semak butiran Nombor ID Polis/tenterapemilik asal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donorasal). Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP. SP13 - Nombor Passport salah. Remark/Resolution : Semak butiran Passport pemilik asaldengan penyedia rangkaian sedia ada (Donor asal). Betulkandan Re-submit semula permohonan MNP. SP51 - Nombor masih mempunyai kontrak dengan donorasal. Remark/Resolution : Semak dengan penyedia rangkaian sediaada ( Donor asal)samada nombor tersebut mempunyai kontrak atau tidak. Pemilik asal perlu batalkan kontrak sedia ada. Sekiranya Kontrak sudah di batalkan , Re-submit semulapermohonan MNP tersebut. SP52 - Mempunyai akaun tertunggak. Remark/Resolution : Pemilik asal perlu jelaskan pembayaranakaun yang tertunggak dengan Penyedia rangkaian sedia ada( Donor asal). Jika Boleh, lebihkan pembayaran bil. Sekiranyaakaun telah dibersihkan dari tunggakan, Sila Re-submit semula Permohonan MNP. SP54 - Nombor yg hendak di MNP bukan dari donor yg didaftar. Remark/Resolution : Pemilik asal perlu semak denganrangkaian sedia ada (donor asal) samada nombor tersebutadalah betul dari rangkaian yg di daftarkan. Setelah mendapat pengesahan, Sila Re-submit semula permohonan MNP tersebut. SP55 - Nombor telah tiada perkhidmatan. Remark/Resolution : Pemilik asal perlu pastikan nombor masih aktif dan sah sebelum membuat permohonan utk MNP. Sekiranya nombor telah tiada perkhidmatan, nombor tersebuttidak boleh digunakan lagi. SP56 - Nombor te rsebut iaitu Pemegang Akaun Utama (Principal Line) mempunyai talian tambahan di bawahnya (Supp Line). Remark/Resolution : Pemegang Akaun Utama mesti pergi kePenyedia Rangkaian sedia ada (Donor Asal) utk tamatkantalian tambahan dan salah satu nombor dari talian tambahantadi perlu mendaftar semula utk menjadi Pemegang Akaunutama (Principal Line). Setelah proses berjaya, PermohonanMNP utk nombor tadi boleh di re-submit semula. SP57 - Talian tambahan( Supplementary Line) mempunyaiPemegang akaun utama (Principal Line) yang perlu di alihkan. Remark/Resolution: Pemegang talian tambahan perlumendaftar semula sebagai pemegang akaun utama. sebaiksahaja proses ini selesai, maka mereka boleh meneruskanuntuk meminta mengalihkan nombor tersebut. SP58 - sebahagian atau semua nombor bukan kepunyaan pelanggan atau syarikat utama. Nombor Careline Telco Di MalaysiaSemoga dapat membantu proses Port-In anda.Celcom 1111 (No Celcom) 1300111000 +60336308888 Check Baki Kredit: *124# Maxis 123 (No Maxis) 1800821123 Check Baki Kredit: *122# Semak No IC: taip No.IC & sms ke 22011 Digi 016221180 0162998888 Check Baki Kredit: *126 #Semak No IC: taip CHECKID <jarak> No.IC & sms ke 20000 UMobile +60183881318 Check Baki Kredit: *118*8# Semak No IC: taip VERIFY <jarak> No.IC & sms ke 28011 Tune Talk 13100 0327720000 037940000 Check Baki Kredit: *133# Tone Excel & Tone Plus Tel: 0390543809 0105000969 0105333969 032772 0000; 13100 from your mobile (8am - 10pm) Check Baki Kredit: *133# Redone 1909 (No Redone) 1800110800 Check Baki Kredit: *123# Redtone 1800877770 Check Baki Kredit: Call 1909 SMS: BAL SP & hantar ke 0192769433 / 0163353099 Happy 0143333800 Check Baki Kredit: *126# Ytlcomms 0187998888 Altel 13388 (No Altel) 0326133888 Check Baki Kredit: *124# OneXOX 12273 (Call free drpd no OneXOX) 1300888010 Check Baki Kredit: *132# Buzzme 0327278922 Check Baki Kredit: *126# Tron 0362758233 1300800188 Check Baki Kredit: *129*1*2# Friendi 01138123456 Clixster 01122113311 Check Baki Kredit: *126# (SILA SIMPAN UTK KEMUDAHAN PERTANYAAN MAKLUMAT PERIBADI) |